Previous Next

El Centre de Lectura de Reus comença la segona fase de la catalogació i digitalització del seu arxiu documental comprés entre els anys 1900 i 1936.

El Centre de Lectura de Reus ha començat la segona fase del projecte d’inventari, catalogació, digitalització i difusió del seu fons arxivístic, que abasta la documentació compresa entre els anys 1900 i 1936.

El projecte compta amb el suport de la Fundació Privada Reddis. Durant la roda de premsa, el president de la Fundació, Lluís Colomés, ha destacat que “aquest treball de digitalització de l'arxiu documental és de vital importància per aprofundir en el coneixement de la història de la ciutat".

La segona fase s’ha engegat immediatament després de la primera, durant la qual es van catalogar i digitalitzar 1.757 documents d’entre els anys 1859-1900. El treball va suscitar un gran interès en els usuaris, ja que durant l’any 2023 va rebre 40.886 consultes, segons han explicat aquest dilluns els presidents del Centre de Lectura i de la Fundació Privada Reddis, Lluís Miquel Pérez i Lluís Colomés, respectivament, i la cap de la Biblioteca, Montserrat de Anciola. En aquests moments, i amb la segona fase ja en marxa, els documents que es poden consultar en línia són 2.755.

Aquesta segona fase és especialment interessant, segons Montserrat de Anciola, perquè abasta “el període durant el qual el Centre de Lectura es va establir en la seu social actual, al carrer Major”. Per tant, bona part de la documentació que es processarà a partir d’ara serà la relacionada amb el trasllat definitiu del Centre de Lectura al carrer Major i de totes les obres d’arranjament que s’hi van realitzar al voltant dels anys 20 del segle XX.

Per exemple, ja s’han trobat dos documents interessants: una donació, l’any 2016, de 250 pessetes per part d’El Círcol al Centre de Lectura per a les obres de l’edifici de l’ateneu; i el pressupost de 4.273 pessetes per a les obres del sostre de l’entitat, redactat l’any 1918 pel mestre d’obres Miquel Bech.

Durant la primera fase de catalogació i difusió de l’arxiu històric del Centre de Lectura es van localitzar documents de gran valor per a l’entitat i pel patrimoni literari català,  com obres originals manuscrites de la Sección Dramática del Centro de Lectura, representades al Teatre Principal i al Teatre del Centre de Lectura, així com una obra teatral inèdita de Ramon Folch i Camarasa, premiada als Jocs Florals de Cambridge l’any 1956.

L’Arxiu Històric del Centre de Lectura es pot consultar a https://arxiu.centrelectura.cat/

Lliurament de Premis del VII Concurs de Fotografia Matemàtica de l’APMCM

Avui, a la Fundació Privada Reddis, s’han lliurat els premis del VII Concurs de Fotografia Matemàtica, organitzat per l’Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals (APMCM). Abans, els presents han pogut gaudir de l'exposició de les fotografies premiades i de la conferència "AtzART. Alguns exemples d'art aleatori" a càrrec de Virgínia Carmona, professora de matemàtiques de l'INS Joan Amigó i Callau.

Aquest concurs, dirigit a alumnes de centres de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de tota la província té com a objectiu fomentar l’activitat didàctica de la Fotografia Matemàtica com a eina per descobrir conceptes i objectes matemàtics presents al nostre entorn.

Les fotografies presentades al concurs són obres originals dels autors, cadascuna acompanyada d’un títol que fa referència, d’alguna manera, al contingut matemàtic de la imatge, aportant gràcia i originalitat. El jurat ha valorat tant la qualitat artística de les imatges com el seu contingut matemàtic i la relació amb el títol.

Els guanyadors dels diferents categories han estat:

Categoria Primària:

PRIMER PREMI: “El berenar: on menja 1 mengen 8” de Genís Cortes Lario, Escola Guillem Fortuny.

SEGON PREMI: “Espiral numèrica” d’Adrià Duran Gil, Col·legi Sagrada Família.

TERCER PREMI: “Angles Infinits” de Guillem Ramon Pavón, Escola Cor de Roure.

Categoria 1r i 2n d’ESO:

PRIMER PREMI: “Camuflatge de paral·leles” d’Eloi Rovira Farràs, Institut Serra de Miramar.

SEGON PREMI: “El sol de Fibonacci” de Xavi Girau Mañó, Institut Ramon Berenguer IV.

TERCER PREMI: “Suma celestial” d’Arnau Tardiu Prats, Institut Gaudí.

Categoria 3r i 4t d’ESO

PRIMER PREMI: “La lluna tangent” de Ciara Gutiérrez Noguera, Institut Gabriel Ferrater i Soler.

SEGON PREMI: “La geometria del sol” de Maria Ruiz Tobarra, Institut Antoni de Martí i Franquès.

TERCER PREMI: “Tangències d'or” de Sena Checa, Institut Dertosa.

Categoria Batxillerat i Cicles Formatius

PRIMER PREMI: “Gràfica d'una integral” de Marina Ferran, Institut Salvador Vilaseca.

SEGON PREMI: “2π radiant” de Pau Antolí, Institut Dertos.

TERCER PREMI: “Simetria aquàtica” de David Diéguez Crespo, Institut Roquete.

L’APMCM ha agraït la participació de tots els alumnes i centres educatius, així com el suport de la Fundació Privada Reddis, que ha fet possible la celebració d’aquest esdeveniment. La varietat i qualitat de les fotografies presentades reflecteixen l’entusiasme i la creativitat dels participants, consolidant aquest concurs com una activitat destacada dins del calendari educatiu.

L’Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals té com a missió promoure l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques a través de diverses activitats didàctiques i formacions per a docents i alumnes.

La Fundació Privada Reddis té com a objectiu incentivar el desenvolupament cultural, social i d’ensenyament de Reus i el Baix Camp. La fundació dona suport a diverses iniciatives i projectes que contribueixen a millorar la qualitat de vida de les persones i fomentar la cohesió social i el progrés del territori.

Previous Next

Conferència: "Baldiri Bolló Llevot, estudiós de les tradicions i de les llegendes de la Terreta (Pallars Jussà)"

Ahir, a la sala d'actes de la Fundació Privada Reddis es va dur a terme la conferència "Baldiri Bolló Llevot, estudiós de les tradicions i de les llegendes de la Terreta (Pallars Jussà)" a càrrec de Lluís Colomés, President de la Fundació Privada Reddis i membre de l'Associació FEM Terreta, organitzadora de la conferència.

El Dr. Lluís Colomés, ha realitzat una investigació al voltant del seu parent llunyà Baldiri Bolló, on ha pogut posar en relleu la figura d'un home estudiós i amb un gran talent per la música i l'escriptura, que ha estat una peça cabdal per preservar la memòria històrica de la Terreta al Pallars Jussà, un territori on les tradicions i llegendes van lligades de la mà i s'entrellacen amb els fets històrics documentats.

Baldiri Bolló, personatge culte, que va estimar profundament a Catalunya,  volia el desenvolupament del seu petit país, La Terreta i el Pallars; republicà i anti Borbó va veure truncada la seva trajectòria professional pel franquisme.

Gràcies, Bolló s'han pogut recuperar tradicions ancestrals com balls o partitures musicals, que estan lligades a les arrels de part de Pirineu Lleidatà, dels seus habitants i de tots aquells i aquelles que hi tenen un lligam de sang o emocional.

Baldiri Bolló representa de forma universal la importància de la figura del preservador de la memòria històrica, una tasca què Colomés li ha agafat el relleu.

Previous Next

Ensemble O Vós Omnes, el darrer concert del Cicle de Primavera de l'Associació de Concerts de Reus rep el suport de la Fundació Privada Reddis.

Aquest divendres, l’Associació de Concerts de Reus, dins del Cicle de Primavera presenta el darrer concert de la temprada: El Ensemble O Vós Omnes, dirigida per Xavier Pastrana on interpretaran l'obra Missa a sis veus, del compositor reusenc, Joan Magrané.

El concert, que compta amb la col·laboració de la Fundació Privada Reddis, tindrà lloc el pròxim 31 de maig a les 20:30 a la Prioral de Sant Pere de Reus.

Ensemble O Vós Omnes va ser fundat en 2011 pel director i compositor Xavier Pastrana. Amb una llarga experiència en la música coral i de formació transversal en el camp de la música clàssica, Xavier Pastrana ha aconseguit en poc temps situar a l'Ensemble com un dels grups vocals de música antiga de major projecció de Catalunya. De la passió per la música antiga neix la voluntat de connectar el seu repertori amb el món actual, convertint cada concert en una experiència única, pròxima i commovedora per a tots.

Joan Magrané Figuera (Reus, 1988) Va rebre les primeres lliçons de composició de Ramon Humet. Posteriorment, va estudiar a l'Escola Superior de Música de Catalunya (Barcelona) amb Agustín Charles, a la Kunst Universit.t (Graz) amb Beat Furrer i al Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (París) amb Stefano Gervasoni. Ha estat lauréat de la Villa Medici (Roma, 2016), membre de la Casa Velázquez (Madrid, 2017/2018) i compositor convidat a La Pedrera (Barcelona, 2018/2019), Palau de la Música Catalana (Barcelona, 2019/2020), CNDM (Madrid, 2020/2021) i L'Auditori (Barcelona, 2021/2022).

També, ha estat guardonat amb diversos premis internacionals, com el XXXI Premi de Composició Queen Sophia (2014). Algunes de les seves peces són editades per Éditions Durand i Ficta.

Previous Next

La Fundació Reddis dona suporta a la 42a Mostra de Teatre de Reus i Baix Camp 2024.

La 42a edició de la Mostra de Teatre infantil i juvenil de Reus i Baix Camp 2024 tindrà lloc a diferents escenaris de la comarca del 16 al 30 de maig de 2024.

En l'edició 2024 hi participaran 20 centres educatius de primària i secundària, que pujaran als escenaris un total de 580 artistes de tota la comarca.

La Fundació Privada Reddis, dona suport al Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp, per organitzar, juntament amb la Comissió de La Mostra de Teatre de Reus i Baix Camp, aquesta activitat en què cada centre educatiu participant presenta una obra de 30 min, on els actors i les actrius mostren el resultat dels seus esforços i procés creatiu, fruit del treball realitzat al centre amb el qual es pretén afavorir l'intercanvi d'experiències escolars, dinamitzar la projecció del currículum educatiu i garantir un espai on estimular i aprofundir en les competències comunicatives, socials i expressives que es treballen en totes les aules.

Gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Reus i el seu Pla Educatiu d'Entorn, el Consorci del Teatre Bartrina, l'Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant i les escoles de La Salle de Reus i el col·legi Maria Rosa Molas s'han organitzat 4 escenaris per acollir la proposta escènica d'aquest 2024.

La informació de l'edició actual, el seu calendari i la seva programació es pot consultar a la pàgina web del Serviei Educatiu del Baix Camp.

Previous Next

Conferència: “Què devem al Dr. Laporte”

Ahir, la sala d’actes de la Fundació Privada Reddis va acollir la xerrada del Dr. Andreu Pujol, titulada “Què devem al Dr. Laporte”. Una conferencia enmarcada dins dels actes de l’homenatge al Dr. Josep Laporte i Sala (1922-2005) impulsor de l’ordenació sanitària moderna a Catalunya que organitza l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

Conferència organtizada per La junta de l'Associació de facultatius jubilats de l'hospital  Universitari Sant Joan de Reus i metges jubilats del Baix Camp.

Previous Next

Reus ret un sentit homenatge a Joaquim Mallafrè, Fill Il·lustre de la ciutat.

Ahir, 15 de maig, la ciutat de Reus va retre homenatge a Joaquim Mallafrè Gavaldà, Fill Il·lustre i Medalla de la Ciutat. El Teatre Fortuny de Reus va estar l'escenari escollit per l'Ajuntament de Reus per retre aquest sentit homenatge.

En un Fortuny ple d'amics i admiradors que van acompanyar a la família del lingüista i traductor, l'acte va començar amb la lectura d'un poema de Mallafrè en off, a càrrec de la seva filla, Marta Mallafrè. Tot seguit, van intervenir l'alcaldessa de la ciutat i presidenta del Consorci del Teatre Fortuny, Sandra Guaita, que va donar pas al regidor de Cultura i Política Lingüística, Daniel Recasens.

Durant l'acte, el teatre es va emplenar d'una emotiva atmosfera provocada per la teatral posada en escena de "Paisatge i Nit a la manera del Joaquim Mallafrè", dirigida per Francesc Cerro Ferran, en la que van participar Antònia Farré, Josep Murgades, Lurdes Malgrat, Joan Cavallé, Daniel Recasens, Meritxell Bargalló, Jordi Francesch, Irene Benavent i Albert Nolla. Per tancar l'homenatge, la veu de Joaquim Malafré va encongir el cor als presents.

Joaquim Mallafrè Gavaldà

Durant la seva llarga carrera acadèmica, va destacar com a professor de literatura i de llengües anglesa i catalana. Va ser un membre destacat de la secció filològica de l’Institut d’Estudis Catalans i una figura clau en el món de la traducció, adaptant al català obres literàries de renom internacional i inspirant noves generacions de traductors.

La seva influència va transcendir les aules, essent un referent tant a l'Institut Gaudí com a la Universitat Rovira i Virgili, on va deixar empremta en moltes generacions d'estudiants, transmetent la importància i la bellesa de la llengua i tots els seus matisos.

Fortament lligat a la nostra Fundació, la seva dedicació a la vida cultural i associativa de la ciutat, destaca especialment per la tasca feta al Centre de Lectura de Reus, on va ocupar diversos càrrecs i va ser una presència constant, on va demostrar el seu compromís amb la comunitat i la transmissió del coneixement i la cultura.

Mallafrè també va tenir un paper destacat en l'elaboració del diccionari de l'IEC com a membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, on va contribuir especialment en les comissions de Gramàtica i Lexicografia, arribant a ser vicepresident entre el 1999 i el 2002.

La seva tasca pedagògica va transcendir les fronteres, participant en seminaris i cursos en diferents universitats catalanes i europees, a més d'impartir un gran nombre de conferències. El seu llegat perdurarà en les futures generacions de lingüistes, traductors i amants de la cultura catalana.

Previous Next

La Fundació Privada Reddis i la Fundació “la Caixa” donen suport, un any més a les entitats del Baix Camp

L'Associació Salut Mental Dr. Tosquelles, Camerata XXI, Fundació Mossen Frederic Bara i Cortiella, Fundació Josep Pont i Gol, Grans Projectes Solidaris i l’Associació Familiar Centre Marinada són les entitats beneficiades aquest 2024.

Reus, 7 de maig de 2024- Un any més, la Fundació Privada Reddis i la Fundació “la Caixa”, a través de Caixabank, han renovat l’acord de col·laboració que té el propòsit d’ajudar a les entitats de Reus i el Baix Camp a impulsar el desenvolupament de diversos projectes socials destinats a donar suport a persones en risc d’exclusió social.

Gràcies a aquesta sinergia de col·laboració, aquest any, l'Associació Salut Mental Dr. Tosquelles, que desenvolupa projectes per millorar la inclusió social de persones amb problemes de Salut Mental, posarà en marxa un projecte que permetrà a les persones amb TMS realitzar tres sortides de cap de setmana a l'any en diferents llocs del territori per gaudir d'un espai social propi en el qual tindran veu i vot per decidir, perquè a llarg termini guanyin confiança amb l'objectiu de poder realitzar sortides sense suport professional.

Un altre dels projectes ha estat el de Camerata XXI Fundació Privada: ‘Dóna la nota amb la Camerata XXI’, un projecte específic que aprofundeix en el poder transformador de la música, mitjançant un seguit de propostes estructurades i personalitzades que posen els instruments i la música al servei de la capacitat creativa de cadascú.

D’altra banda, la Fundació Mossen Frederic Bara i Cortiella, ha rebut el suport de la Fundació Privada Reddis i la Fundació La Caixa per a iniciar el seu procés de transformació digital estratègica.

El Projecte Aixeca’t de la Fundació Josep Pont i Gol farà servir aquest suport per ajudar a infants i adolescents de 6 a 12 anys, dels barris: Fortuny, Juroca i Montserrat de Reus. Oferint una atenció educativa integral per a aquells infants i les seves famílies en situacions de vulnerabilitat i risc social en un entorn de suport preventiu i d’empoderament.

Una altre de les entitats beneficiàries ha estat Grans Projectes Solidaris (GPS) que treballa per a la inserció sociolaboral i reinserció social de joves migrats sols gràcies a aquesta col·laboració.

Per últim, l’Associació Familiar Centre Marinada utilitzarà aquest ajut per a modernitzar la sala d'estimulació multi sensorial de concepte Snoezelen i adaptar-la a les necessitats actuals dels usuaris utilitzant la nova tecnologia.

La comissió social de la Fundació Privada Reddis centra els seus esforços a donar suport a diverses entitats socials de Reus i Baix Camp que tenen com a objectiu principal la integració als col·lectius més desfavorits. Aquest suport té la finalitat de materialitzar els projectes que les associacions duen a terme al territori.

La sinergia de col·laboració amb CaixaBank i la Fundació “la Caixa” es va iniciar fa 10 anys. En virtut d’aquest acord, Fundació “La Caixa” treballa conjuntament amb la Fundació Privada Reddis per tal d’ajudar a les entitats del territori. Gràcies a la seva capil·laritat territorial, la xarxa d'oficines de CaixaBank pot fer costat a la Fundació “la Caixa” en la seva tasca social, detectant necessitats d'entitats socials locals i canalitzant una part del pressupost.

Previous Next

Fina Anglès i Carles Perpiñan guanyen la tercera edició dels premis Josep Maria Pujol a les millors tesis doctorals en català.

Les recerques premiades per la facultat de lletres de la Universitat Rovira i Virgili tracten sobre les rutes literàries com una eina de patrimonialització i sobre nous models predictius de gravetat de la COVID-19 en població general i amb obesitat.

En la modalitat de l’àmbit de les ciències socials i humanitats, la tesi guanyadora ha estat Rutes literàries i patrimonialització. Estudi de la ruta pictoricoliterària Mir/Manent, de Fina Anglès Soronellas, dirigida per Carme Oriol Carazo i Magí Sunyer Molné, del Departament de Filologia Catalana.

En un procés de patrimonialització literària, a partir de l’anàlisi de rutes existents als territoris de parla catalana, Fina Anglès contextualitza les rutes literàries com una eina contemporània de patrimonització literària emmarcada en un àmbit geogràfic. En descriu el procés, tracta l’empara legal i objectiva els actius que aporta la literatura a aquestes rutes. A continuació tracta les característiques de les rutes analitzades i en presenta els resultats com a indicadors d’experiència per a les decisions que proposa de prendre a l’hora de generar noves rutes.

Finalment, ofereix un estudi de cas: la ruta pictoricoliterària dedicada al poeta i traductor Marià Manent Cisa (1898-1988) i al pintor paisatgista Joaquim Mir Trinxet (1873-1940), que circula per l’Aleixar i Maspujols, dos petits pobles catalans del Camp de Tarragona als quals van estar vinculats en períodes significatius de la seva producció i en els quals la ruta és un producte turístic únic en un territori erm d’aquest tipus d’iniciatives. També n’objectiva el procés de patrimonialització i els actius generats per la seva creació, implementació i explotació.

La Fundació Privada Reddis subvenciona les rutes a alumnes d’Escoles rurals ZER i centres i instituts públics de màxima complexitat de la comarca. Gràcies a aquest ajut, un total de 320 alumnes s’han beneficiat d’aquestes activitats: 100 de la Ruta Mir/Manent.

Podeu ampliar la informació i accedir a l'enllaç de les tesis doctorals al Diari Digital de l'URV.

Previous Next

Preestrena de la sèrie documental "Maquis a les Muntanyes de Prades"

Avui s'ha celebrat la preestrena del primer capitol de la sèrie documental "Maquis a les Muntanyes de Prades" al Centre de Lectura de Reus, una sèrie coproduida per la Xarxa+ i Canal Reus, amb el suport de la Fundació Privada Reddis i la Diputació de Tarragona.

Els maquis van lluitar contra el franquisme en els moments més foscos de la dictadura. La història dels maquis, sovint és força desconeguda en ple segle XXI, és per això, que aquesta sèrie documental de tres capítols parla de la trajectòria d'aquestes guerrilles, concretament a les muntanyes de Prades. Històries de dolor amb noms i cognoms, que veuran la llum pròximament a Canal Reus.

"Maquis a les Muntanyes de Prades" ha estat dirigida pel periodista i escriptor, Toni Orensanz, a partir de les investigacions del President de la Fundació, el Dr. Lluís Colomés

La sèrie desvetlla una interessant trama de postguerra, que va córrer entre les veus populars, però que mai anteriorment ha estat contada ni contrastada. Orensanz ho fa a través de tres capítols, on podrem veure la recreació històrica d'alguns dels esdeveniments i on surt a la llum documentació que qüestiona les versions oficials fins ara contades. Els capítols porten els noms dels protagonistes: Els Patacons (I), Els Patacons (II) i Els Teixidors i el Cisquet.

La sèrie s'estrenarà pròximament a Canal Reus i a La Xarxa+

Fundació Reddis

Xarxes socials

Connecta amb la Fundació.

Llista de correu

Subscriu-te i rep informació puntual sobre les nostres activitats.
Formulari d'inscripció