Reus ret un sentit homenatge a Joaquim Mallafrè, Fill Il·lustre de la ciutat.

Ahir, 15 de maig, la ciutat de Reus va retre homenatge a Joaquim Mallafrè Gavaldà, Fill Il·lustre i Medalla de la Ciutat. El Teatre Fortuny de Reus va estar l'escenari escollit per l'Ajuntament de Reus per retre aquest sentit homenatge.

En un Fortuny ple d'amics i admiradors que van acompanyar a la família del lingüista i traductor, l'acte va començar amb la lectura d'un poema de Mallafrè en off, a càrrec de la seva filla, Marta Mallafrè. Tot seguit, van intervenir l'alcaldessa de la ciutat i presidenta del Consorci del Teatre Fortuny, Sandra Guaita, que va donar pas al regidor de Cultura i Política Lingüística, Daniel Recasens.

Durant l'acte, el teatre es va emplenar d'una emotiva atmosfera provocada per la teatral posada en escena de "Paisatge i Nit a la manera del Joaquim Mallafrè", dirigida per Francesc Cerro Ferran, en la que van participar Antònia Farré, Josep Murgades, Lurdes Malgrat, Joan Cavallé, Daniel Recasens, Meritxell Bargalló, Jordi Francesch, Irene Benavent i Albert Nolla. Per tancar l'homenatge, la veu de Joaquim Malafré va encongir el cor als presents.

Joaquim Mallafrè Gavaldà

Durant la seva llarga carrera acadèmica, va destacar com a professor de literatura i de llengües anglesa i catalana. Va ser un membre destacat de la secció filològica de l’Institut d’Estudis Catalans i una figura clau en el món de la traducció, adaptant al català obres literàries de renom internacional i inspirant noves generacions de traductors.

La seva influència va transcendir les aules, essent un referent tant a l'Institut Gaudí com a la Universitat Rovira i Virgili, on va deixar empremta en moltes generacions d'estudiants, transmetent la importància i la bellesa de la llengua i tots els seus matisos.

Fortament lligat a la nostra Fundació, la seva dedicació a la vida cultural i associativa de la ciutat, destaca especialment per la tasca feta al Centre de Lectura de Reus, on va ocupar diversos càrrecs i va ser una presència constant, on va demostrar el seu compromís amb la comunitat i la transmissió del coneixement i la cultura.

Mallafrè també va tenir un paper destacat en l'elaboració del diccionari de l'IEC com a membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, on va contribuir especialment en les comissions de Gramàtica i Lexicografia, arribant a ser vicepresident entre el 1999 i el 2002.

La seva tasca pedagògica va transcendir les fronteres, participant en seminaris i cursos en diferents universitats catalanes i europees, a més d'impartir un gran nombre de conferències. El seu llegat perdurarà en les futures generacions de lingüistes, traductors i amants de la cultura catalana.