"La Fundació, des del seu origen, ha estat per funció i vocació al costat dels reusencs" - Còdol educació

Fa prop de dos anys, vam conèixer, de la mà de la molt admirada i estimada Cori Bach Voltes -que en aquells dies no era encara patrona de la Fundació Privada Reddis- la tasca que duien a terme des de la Fundació, en aquells moments immersa en un canvi profund per tal de donar a conèixer i fer-se present, més que mai, en la realitat social i cultural de la ciutat.

A través de la Cori Bach i la Carme Buixeda –amb aquell entusiasme que s’encomana- vam conèixer en Valero Camps amb qui, de seguida, i amb aquell deix tan proper i afable, vam poder posar fil a l’agulla de les nostres il·lusions, somnis i propostes...

Poc a poc vam explicar-los com a CÒDOL educació treballem des de fa 18 anys, amb tota la modèstia, però amb tota la convicció per a construir, entre la cultura i les persones,  ponts comunicatius que possibilitin experiències comunitàries enriquidores. Ens agrada l’etimologia de la paraula cultura: del llatí colere és a dir, cultivar, conrear. Conrear els coneixements, les conductes, les maneres de ser, el patrimoni, la bellesa que han generat els pobles i que és el seu principal tresor... no entès com a bé superflu i de distracció ni com a article de luxe només a l’abast d’uns pocs, sinó com aquell element més valuós capaç d’explicar-nos qui som, on anem i de fer-nos sentir comunitat.

Establir ponts, crear diàlegs a través de l’educació (de ducere: conduir, guiar...). Una tasca fascinant... i és que la cultura i l’educació van de bracet. I no ens referim només a l’educació escolar sinó també a aquella educació definida en l’informe J. Delors de la UNESCO: “l’educació al llarg de la vida”. Un procés que tots i totes, tinguem l’edat que tinguem, sempre podem realitzar.

Però, ai las! Sovint els somnis topen amb una realitat ben diferent... i els temps que estem vivint semblen entossudir-se en anar en una altra direcció.

Així és que per a nosaltres va ser tot un descobriment i un plaer poder trobar-nos amb els patrons de la Fundació Privada Reddis amb els quals - més tossuts encara que la lamentable situació actual- hem pogut fer pinya per intentar capgirar aquesta realitat. Ha estat amb la  seva inestimable col·laboració, que hem pogut desenvolupar projectes al servei  d’un bé comú per a la ciutat i la seva demarcació dins el programa TERRITORI VIU de Còdol educació que pretén, precisament, un objectiu plenament coincident amb el de la Fundació: “mantenir vius els valors que han fet de Reus una ciutat rellevant en l’àmbit educatiu, social i cultural” com expressa amb fermesa la trajectòria de la institució i dels patrons que l’encapçalen.

Una institució que des del seu origen ha estat per funció i vocació al costat dels reusencs i les reusenques. Ens ha plagut poder constatar de primera mà la seva important tasca a la ciutat durant tots aquests anys – quants joves, quantes famílies, quantes entitats en poden donar fe!- i adonar-nos com ara mateix la seva tasca és -i serà- imprescindible!

I expressant públicament la nostra gratitud volem fer el reconeixement explícit de la tasca que porten a terme amb tenacitat, capacitat, entrega i competència la bona gent que està compromesa amb la Fundació.

I a nosaltres ens toca conrear –colere- i fer fructificar, allò que ens han donat per als altres. En això, agraïts, perseverem.

Albert Morelló i Maria Adzerias, responsables de Códol educació.