ANS educació, amb el suport de la Fundació Privada Reddis, porta la reina Magarida de Prades i l’artista Marià Fortuny a les escoles i instituts del Baix Camp.

Durant l’any 2024, Ans Educació ha encetat el projecte “Personatges a l’aula” per mostrar alguns personatges històrics destacats del Baix Camp a les escoles i instituts de la zona, amb el suport econòmic de la Fundació Reddis.

L’objectiu d’aquest projecte és descobrir la importància del territori dins de l’espai català, espanyol i europeu en els camps de la història i l’art. Per aquest motiu els professionals docents d’Ans Educació van presentar i consensuar amb la Fundació l’elecció de dos personatges clau per portar a terme els Tallers: la reina Margarida de Prades i l’artista Marià Fortuny.

Els tallers s’estan duent a terme com a prova pilot aquest curs 2023/24 a un total de 31 classes de 14 centres educatius del Baix Camp, incloent-hi poblacions com Reus, Riudoms, Vinyols, Prades o les Borges del Camp; dirigits a infants i joves entre els 8 i els 14 anys.

Els docents de cada centre trien el personatge a treballar adaptant-lo al projecte escolar; en aquest sentit, si s’estudia història medieval, els professors solen triar la reina Margarida o bé si s’estudia l’art, opten per l’artista Marià Fortuny.

Gràcies al suport de la Fundació, les activitats són gratuïtes per a tots els centres i per aquest curs les places han estat exhaurides.

Qui són aquests personatges?

La Reina Margarida – Nascuda en terrenys del Comtat de Prades a finals del segle XIV, és considerada l’última reina de la dinastia Catalano-aragonesa, la que s’associa a Guifré el Pilós. Davant la falta de descendència del rei Martí I, la jove noble va ser cridada a Cort per casar-se amb el rei amb l’objectiu de tenir una descendència legítima per la dinastia. Després de nombrosos intents fracassats, la mort del monarca, la deixà vídua amb 20 anys d’edat i amb tota una vida per recórrer. Gràcies a les seves cartes, la seva influència a les diferents corts europees i la relació amb diferents personatges importants del segle XV, descobrim un personatge femení important de les nostres terres amb petjada nacional.

El Taller proposat busca mostrar la figura i vida de la reina, i les seves vicissituds viscudes, descobrint el segle XV català en l’àmbit polític, cultural i econòmic.

Marià Fortuny – L’artista de Reus i la seva curta vida ens resulta interessant per descobrir aspectes de la vida d’aquest personatge a través de diferents eixos: la seva infància a Reus, els seus viatges pel món oriental i el continent europeu, com es va viure la seva mort i la petjada que ha deixat a la capital i també a Europa. A través de dinàmiques de descoberta i autonomia, l’alumnat descobreix el camí que va dur l’artista a fer-se important i descobrir les seves influències artístiques i posar-les en marxa. Per plasmar-ho hi ha un taller de pintura on l’alumnat coneix les obres més importants i les tècniques més famoses de l’artista.