Localitzada una obra inèdita de Ramon Folch i Camarasa gràcies al projecte de catalogació i digitalització de l’arxiu històric del Centre de lectura

La Fundació Privada Reddis dona suport al projecte de catalogació i digitalització de l’arxiu històric del Centre de lectura, on la Biblioteca de l’ateneu resenc ha trobat entre els documents del seu l’arxiu històric una obra de teatre inèdita de Ramon Folch i Camarasa. Aquesta peça teatral, titulada Jo no he vingut a portar la pau i també No es pot servir a dos senyors, obtingué el premi Ignasi Iglésias als Jocs Florals de Cambridge l’any 1956. El segon títol és el lema que va emprar l’autor per presentar la mateixa obra, amb el títol Tres Temps, al VI Certamen literari organitzat pel Centre de Lectura l’any 1959. Aquesta peça teatral en tres actes, mecanografiada, havia estat extraviada per l’autor segons havia reconegut ell mateix.

Ramon Folch i Camarasa (Barcelona, 1926 - Mollet del Vallès, 2019) va ser novel·lista, dramaturg i traductor, conegut popularment per ser el guionista del còmic serial Massagran i per la seva activitat a la revista infantil En Patufet. Era fill de  Josep Maria Folch i Torres. Durant la dècada dels seixanta va convertir-se en un dels traductors més fecunds del país. Entre altres autors va traduir Faulkner, Fitzgerald, Conrad, Hemingway, Sartre i Russell. De 1973 a 1986 va treballar de traductor a l’Organització Mundial de la Salut, a Ginebra. Com a escriptor, va rebre els principals premis literaris catalans.

L’inventari i catalogació de l’arxiu històric de la Biblioteca del Centre de Lectura es va iniciar el passat mes de juny amb el suport de la Fundació Privada Reddis. La troballa de l’obra inèdita de Folch i Camarasa se suma a la recuperació de les obres originals manuscrites que va utilitzar la Sección Dramática de l’entitat per a la seva representació al Teatre Principal i al Teatre del Centre de Lectura a finals del segle XIX i principis del XX, respectivament.